søndag, april 08, 2007

En påskenøtt

Her kommer en liten nøtt dere kan kose dere med. Svaret kan dere skrive som en kommentar. Hvis du kan denne fra før, er det ikke snilt å avsløre løsningen for de andre.


Her er oppgaven:
Bildet viser fire like smarte menn. De vet alle at det er to av dem som har hvit hatt og to som har svart. Det de ikke vet er hvem som har hvilken farge på hatten. De vet altså ikke hvilken farge de selv har. Pilene på bildet viser hvilken vei de ser.
En av mennene er satt bak en vegg. Denne veggen kan hverken han eller de andre se gjennom.
Mennene kan ikke snakke sammen, og har heller ikke noe ønske om dette, siden det kan hjelpe de andre til å løse gåten først. For spørsmålet er da: hvem av mennene kan først finne ut hvilken farge han har på hatten sin? Og hvorfor kan han finne det ut først?

Svaret finner du ved å anvende enkel logikk.
Ha en fortsatt flott påske!

PS: glemte å si at de ikke kan ta av seg hatten, eller snu seg eller noe annet i den duren.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Den kan jeg...

Så da gidder ikke jeg å skrive svaret...

Anonym sa...

den som først tar av seg hatten og ser på den ;)

Hilde sa...

Men det må du da skjønne at ikke er lov! Glemte å si det, men det kan de iallefall ikke...

Anonym sa...

Fyren midt i trappa vet at han har en svart hatt på hue. For om han hadde hatt hvit ville han i toppen sett at de to andre hadde hvit, og dermed sagt i fra. Siden han ikke sier noe, så føler fyren i midten seg ganske sikker.

Stemmer det? :)

torstein sa...

Det er jo den bakerst som finner det ut først! han legger sammen 1+1 som blir 7, og da er det jo enkelt! han ser at de foran seg har svart og hvit hatt. Og da tenker han at mannen bak trappa må hva svart eller blir symetrien ødelagt! og han må jo selfølgelig ha hvit?!?

Du som har tegnet så¨fint hilde?

Hilde sa...

Selvfølgelig er det meg som har tegnet så fint =)

Anonym sa...

Jeg er såå lettet over at jeg klarte å løse den gåten mens jeg stod i dusjen i dag!!!! Den har holdt meg våken i hele natt...Svaret var jo egentlig ganske enkelt, skjønner ikke at jeg ikke tenkte på d i går, men var vel for trøtt..Gidder ikke skrive svaret siden anonym allerede har gjort d..

Martin sa...

Gåten er løst!
endelig kan man sove igjen...

YESS!!!!!!!!

(kommentar skrevet ti på 03)

Anonym sa...

Hahaha! Brukte du så lang tid Martin? Jeg trodde du var lur jeg...?

Jaja, håper du fikk sove godt =)

Vilde sa...

He he knall gåte! Heldigvis kunne jeg den fra før, jeg hadde ikke orket å ligge våken å tenke på den! Men nå er teorien bestått, så nå er jeg klar for nye gåter! Fant alle ut tog-gåten til Vidar forresten??

Anonym sa...

Gratulerer med bestått teori, Vilde.

Toggåten til Vidar var igrunnen ganske enkel...

Siste dag i påska, jaja... Ikke lenge til helg vertfall!

Vilde sa...

Enkel? Du stevde lenger enn meg i allefall! Skal vedde på at du ikke klarte den en gang!

Anonym sa...

Simpel, simpel.
Men, en fin gåte Hilde.
Litt for logisk igrunnen.

Ops, jeg må regne. Snx

Hilde sa...

Svaret er selvfølgelig akkurat sånn som anonym forklarte det! Bare synd jeg ikke vet hvem du er...

Anonym sa...

Jeg klarte den faktisk:) Men måtte ha en tenketid på 5 minutter;)