onsdag, februar 07, 2007

Biologi og sånt

Jeg har, som mange sikkert vet, biologi på skolen. Dette er et egentlig ganske interessant fag, der man lærer om hvordan og hvorfor man puster, hvorfor hjertet slår, hva som skjer når man må på do osv... Men man lærer også hvor alt kommer fra.

Landdyr er for eksempel fisker som har krøpet opp på land og fått tilpasninger til dette livet over vann. Dette er vel og bra, så klart vi har tilpasninger til livet på land, for det er jo det vi er skapt for, ikke sant. Henger du med?

Biologiboka legger fram alt som om det er fakta, men jeg ser jo også at det ville blitt litt rart om det skulle stått: Fisken krøp kanskje opp på land og fikk vinger så de ble til fugler etterhvert. Men denne biten kunne jo strengt tatt vært sløyfet? Kunne den ikke? Jeg klarer liksom ikke å få sagt dette på riktig måte, men jeg håper du forstår hvor jeg vil.

Jeg tror at Gud skapte oss mennesker og alle dyrene rundt oss. Han skapte oss akkuart slik vi er. Han skapte ikke bare en bakterie som ble til en fisk som... osv... For da ville det hele blitt alt for tilfeldig. Verden er en uforutsigbar plass, men at ei celle kunne bli til de fantastiske skapningene vi er, synes jeg er litt for sprøtt. Og det er jo da at jeg synes det er litt rart at et land med kristen formålsparagraf har dette med i lærebøkene. Er det ikke litt selvmotsigende?

Etter å ha lært om hvordan kroppen fungerer får jeg bare større og større respekt for den organsimen vi faktisk er. Og jeg har lært hvor mye en bitteliten endring i kroppen kan ha og si. Derfor henviser jeg til Espens nye post og håper du finner stedet der det står om å takke. Da jeg leste dette husket jeg en ting Vilde sa til meg for ei lita stund siden. Rune Tobiassen sa det visst på den første leira vår: "Har du husket å takke for at tarmsystemet virker i dag?"

Og det er faktisk en utrolig viktig ting å huske, det å takke for hverdagslige ting. Og jeg kan love deg at hvis tarmsystemet ikke hadde virket, så hadde nok ikke du heller virket særlig lenge.

Er ikke du glad for at tarmsystemet ditt virker i dag?

20 kommentarer:

Katrine sa...

Utrolig bra nok en gang Hilde!
Jeg kan ikke si hvor takknemlig jeg er for at tarmsystemet mitt virket i dag;)
Og jeg er enig med deg; bibelen har de beste svarene på disse tingene! Den er rett og slett genial!!

Jeg hører forresten rykter om Tveit til fredag.. Er du med dit eller?? rokke Wadseths hus!

Hilde sa...

Jeg er med hvis du kjører! Hurra! Vi skal rocke Tveit! (Må bare bli frisk først...)

Katrine sa...

JESS!!
Du er faktisk helt nødt til å friske deg noe voldsomt!!
for jeg kan ikke bli sjug, nå når vi begynner musikalen..

Kanskje vi får tid til litt levende biling på veien?? Hvem ved??

Hilde sa...

Jeg er veldig for levende biling!

Katrine sa...

hvilken vakker oppfinnelse!! All ære til oss to og Gunda!

Anonym sa...

Amen to that!! Jeg tror tarmsystemet mitt er noen av de heldige tarmsystem som er ofte å lenge i bruk. Litt for mye informasjon kanskje?? Men, kan legge til at en god bok på do, feks jegerprøveboka eller, kjemi, Donald osv kan berike deg meget. Du gjør jo egentlig ikke så mye på do, så hvorfor ikke gjøre no fornuftig! Gjem en god bok eller en bok du skal ha prøve i på do å la tarmsystemet jobbe i fred!

Bibelen er også god lesning på do.. ;)

Katrine sa...

Den beste do-boka er jo helt klart Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja på hodet hans!! Ingen over ingen ved siden..

Ønsker du å lese denne fantastiske litteraturen, kan jeg anbefale å ta turen til Hildes private do på loftet hos familien Arnesen! Vel verdt et besøk!

Martin sa...

Skulle likt å møtt den første fisken som sa: "Dere, vi ska'kke ta oss en tur på land, eller?"

anngående tarmsystem...
La oss si at du (Anders) går på do do to ganger hver dag, og dette tar 4 min per gang. du ever i 80 år. Det vil si at du kommer til å sitte 233600 minutter på do i løpet av livet! det tilsvarer 23 hele uker!!

steike...
lurer på om jeg skal ta meg et hvileår fra alt dette do-besøket...

Anonym sa...

Leste overskriften, og gav rett og slett opp! Hehe..
Leser "commentsene" og merker at det handler om do-besøk.
Må si at det er noe av det koseligste som finns.. Nå sitter jeg der ganske ofte, har litt for høy forbrenning kanskje. For de spesielt interesserte!

Ha en fantastic day foalks.. (stum L)

-Espen-

Bjørn Stian sa...

Takk Gud for Golfstrømmen! Uten den hadde det i HVERTFALL vært kaldt her nord!

Og takk Gud for balansen, hadde blitt utrolig keitete uten...

Hilde sa...

For alle som ønsker litt skikkelig do-lesning er det bare å komme på besøk. Boka fikk jeg selvfølgelig av Katrine Tjoms.

Ellers er det helt klart mange som er glade for at tarmsystemet fungerer, og det er bra.

Ha en fantastisk dag videre!
Håper vi sees på bønnemøte!

Anonym sa...

Det blei ikke bønnings på meg. Satt hjemme å leste om den kaledonske fjellkjedefoldingen og mange fjell som har kommet å gått over titallsmillioner år.

Mener de (folk som har peiling) at dette er rein fakta?? Prøver å si.. Har de no bevis på det??

Akkurat nå ligger Jegerprøveboka oppslått på siden om jakthunder på do..

Må gå å tømme tarmsystemet!

Hilde sa...

Jakthunder på do høres jo fint ut!

Ja du sier noe... Har de noe som helt bevis på at fjell har kommet og gått som de vil??

Håper vi sees i kveld iallefall =)

Anonym sa...

hmmmm.... Egentlig bryr jeg meg ikke om hvordan verden ble til, om det først var bakterier eller om det pang ble et menneske, om vi har vært aper eller ikke...Jeg bryr meg katta, for jeg vet at Gud har skapt oss, uansett hvilken måte han gjorde det på!!:) Men jeg ved at det er mange både kristne og ikke-kristne som bruker evolusjonen som et argument mot kristendommen... "Det kan ikke være en Gud som har skapt jorda, for det var jo evolusjonen eller bigbang" er det mange som sier. Jeg personlig synes slett ikke det er et motargument... Det går fint ann å tro på bigbang og evolusjon, og allikevel tro at det var Gud som satte igang det hele!! hmm..bare en tanke... som sagt bryr jeg meg egentlig ikke så veldig hvordan Gud skapte oss, så lenge han skapte oss. Men må innrømme at jeg synes det er litt fasinerende med evolusjonsteorien..

PS: Det er også fint å be på do!

Hilsen Ida

Anonym sa...

PS.PS: Takk Gud for naturen i norge!! (jeg er klar for en fjelltur snart)

-Ida-

Ingvill sa...

jeg hørte på radioen i dag et argument for å ikke tro på evolusjonsteorien: Man (jenter) barberer leggene sine temmelig mange ganger i løpet av livet sitt, men kroppen tar fremdeles ikke hintet om å slutte å lage hår... Hvordan klarte da kroppen til f.eks fugler å lage vinger fordi det var tryggere å leve i lufta??? Evolusjonsteorien er sånn passe tynn, spør du meg...

Martin sa...

Evelusjonsteorien er ikke bevist, nei.. heller omvendt. men så lenge disse forskerne ikke finner på noe bedre, er evelusjonsteorien det mest sannsynlige de har funnet på..

egentlig går det jo ikke ann å bevise noe, bare motbevise.. (ingen har noen gang sett et proton, men ingen kan motbevise at det finnes..)

det at noen fugler har grodd lengre nebb, og elefanter grodd lenger ører, det er bevist.
det at aper er blitt til mennesker, og steiner er blitt til aper, det er ikke bevist.
...men så lenge det ikke finnes en bedre teori (les:hypotese), er dette hva man går ut i fra har skjedd, selv om man er enige i at slik kan det ikke ha skjedd.
forvirrende?
ja....


litt stress...

Vilde sa...

Husk for all del å drikke nok vann folkens, for er det noe vi har lært i biologien er det at nyrestein er vondt! Mye vann = ingen nyrestein. I tillegg kan man si at mye vann = mye dotid, som igjen er lik mye god lesning! Javel...

Anonym sa...

Har noen av dere tenkt på at kanskje Gud brukte(!) evolusjonen for å skape verden? Hvis jeg hadde vært Gud (noe jeg heldigvis ikke er), så hadde jeg gjort det på den måten. Man kunne bare skape en del naturlover og gravitasjon, og poff (eller bang?) så hadde man hatt en verden full av vesener. Så kunne man legge til et par personlige tøtsj, og gi noen aper litt intelligens og glatt hud, og så ville man ha skapt verden.

Det merkelig hvor logisk Gud kan være. Bønnesvar er så altfor ofte noe som er lett å forveksle med tilfeldigheter (hadde det ikke vært for hvor utrolig godt "tæima" (/timet (eng.)) de kan være). Tror selv litt på evolusjonen, men her et spørsmål til vitenskapsfolk: Hvem skapte the Big Bang?

Anonym sa...

Jeg synes dette var interressant det denne anonyme har sagt på slutten her. Jeg tror selv på evolusjonsteorien hvor Gud skapte verden gjennom sin kraft og kjærlighet. At Små celler og organismer har gjennom milliarder av år har utviklet seg fra skapninger i sjøen til å gå på land, der mennesket har blitt til. Men jeg tror at Gud har hatt kontroll hele tiden og gjennom gilletter og fossiler kan man se dinosaurer og flyvende dyr som ikke finnes i dag. Mammuten f.eks. er dødd ut. Jeg tror egentlig au på at forfedrene våre ikke så like ut som oss. De har mange hele gilletter der menneskene var små , men likevel voksne, hadde skuldre som apekatten og hodeskaller som er blanding av apekatter og dagens menneske. Men uansett er ikke skapningen noe viktig Jeg tror bare at jeg er en brikke i Guds puslespill og at han har planlagt alle oss mennseker, og elsker alle like mye! At han sendte Jesus for at vi en dag skal komme til Himmelriket. Ha en fin dag folkens!=) Dere er kule folk ass;)